Gdzie najwięcej centrów handlowych ?

 


Dzięki licznie powstającym w ostatnim czasie centrom handlowym znacznie wzrósł w


naszym kraju współczynnik nasycenia powierzchnią handlową

 


W dużych miastach na 1 tys. mieszkańców przypada średnio ok. 413 mkw. powierzchni


handlowej w nowoczesnych centrach zakupowych, podaje CBRE. Za nasycone rynki specjaliści


uznają te, na których na tysiąc mieszkańców przypada co najmniej 1 tys. mkw. powierzchni


handlowej.



Stopień nasycenia powierzchnią handlową zwiększył się ostatnio szczególnie w mniejszych


miejscowościach liczących do 400 tys. mieszkańców. W ostatnich latach w niedużych


miastach miał bowiem miejsce boom budowlany, jeśli chodzi o realizację inwestycji handlowych.



W efekcie np. w Kielcach, według danych CBRE, na tysiąc mieszkańców przypada ok. 740 mkw.


w centrach handlowych, a w Częstochowie ok. 690 mkw. Po oddaniu obecnie budowanych


obiektów handlowych w Lublinie, w którym dziś na tysiąc mieszkańców przypada ok. 480 mkw.,


będzie w tym mieście ponad 800 mkw. na tysiąc mieszkańców. Zapotrzebowanie na


nowoczesną powierzchnię jest jednak wciąż tak duże, że w Lublinie jest obecnie zaledwie 1


proc. pustostanów.



Nawet 1,7 tys. mkw. powierzchni handlowej na tysiąc mieszkańców



Bezkonkurencyjny jest jednak Zgorzelec, który dysponuje rekordowo dużą powierzchnią


handlową. Według wyliczeń Cushman & Wakefield, na tysiąc mieszkańców przypada tam prawie


1,7 tys. mkw. powierzchni handlowej. Niewiele mniej jest nowoczesnej powierzchni handlowej


w Opolu i Rzeszowie, po ok. 1,4 tys. mkw. na 1 tys. mieszkańców. W Kłodzku współczynnik ten


wynosi prawie 1,1 tys. mkw., a w Legnicy ok. 1 tys. mkw. Do nasyconych rynków po otwarciu


centrum Trzy Korony dołączy też niebawem Nowy Sącz z wynikiem ponad 1,1 tys. mkw.


powierzchni na 1 tys. mieszkańców.



Mniej nowoczesnej powierzchni handlowej jest już np. w Trójmieście, gdzie na 1 tys.


mieszkańców przypada dziś ok. 500 mkw. galerii, a w Krakowie takiej liczbie mieszkańców


odpowiada zaledwie ok. 230 mkw. powierzchni handlowej.



Według analiz Colliers International, w przypadku dużych miast o nasyceniu powierzchnią


handlową nie ma mowy. W aglomeracjach stawki czynszowe pozostają na dość stabilnym


poziomie, a do przecen dochodzi tylko w słabszych projektach, których nie ma zbyt wiele.



Wciąż chłonny rynek w dużych miastach



Jak oceniają analitycy, takie rynki jak Poznań czy Wrocław, na  których poziom siły nabywczej


jest duży i notowany jest jej wzrost, są niewątpliwie wciąż interesujące dla deweloperów. - W


niektórych rejonach dużych miast ciągle brakuje nowoczesnych obiektów handlowych. Dlatego


obok osiedla Red Park, które realizujemy na Dębcu w Poznaniu zdecydowaliśmy się wybudować


centrum handlowe. Mieszkańcy także tej dzielnicy będą mieli teraz możliwość robienia


codziennych zakupów w komfortowy sposób niedaleko domu. Budowa Galerii Dębiec


(powierzchnia handlowa 9750 mkw.) już ruszyła, a jej otwarcie nastąpi we wrześniu 2014 roku.


Centrum cieszy się dużym zainteresowaniem najemców. Ponad 1500 mkw. zajmie w nim market


Biedronka. Poza tym, podpisanych zostało już też kilka znaczących umów najmu, m.in. z


drogerią Hebe - tłumaczy Teresa Witkowska, dyrektor sprzedaży w Red Real Estate


Development.



Polski rynek handlowy interesujący inwestycyjnie



Polska cieszy się dobrą opinią inwestorów zainteresowanych rynkiem powierzchni handlowych.


W opinii międzynarodowych firm w naszym kraju wciąż powstają atrakcyjne centra handlowe.


Niektórymi już na etapie budowy interesują się zachodnie fundusze. Jeszcze w tym roku


zapowiadane jest otwarcie kilku szczególnie interesujących dla inwestorów obiektów.



Jednym z nich jest Galeria Katowicka, w której docelowo powstanie 200 tys. mkw., z czego


około 42 tys. mkw. będzie przeznaczone na wynajem w galerii handlowej. W całości obiekt ma


zostać otwarty jesienią. Już dziś w centrum obowiązują najwyższe w Polsce czynsze (poza


Warszawą).



Innym atrakcyjnym inwestycyjnie obiektem handlowym w opinii ekspertów z C&W i CBRE jest


Poznań Główny City Center, którego otwarcie zaplanowane zostało na wrzesień br. Będzie to


największe centrum handlowe w Poznaniu, korzystnie położone przy największym węźle


komunikacyjnym.   



Realizacja nowych galerii w Katowicach i Poznaniu była tak kosztowna, że wymagała


współdziałania deweloperów i instytucji finansujących na skalę dotąd w Polsce nie spotykaną.


Finansowanie obiektu w Poznaniu wymagało zaangażowania konsorcjum pięciu banków. 



Ciekawym według doradców może okazać się też dla inwestorów obiekt handlowo-biurowy,


który pod koniec tego roku otwarty zostanie przy Placu Unii w Warszawie.  



Autor: RED Real Estate Development